پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119230
هزينه خانوار ۴ نفره در ماه چقدر است؟
تاریخ انتشار : 1393/07/23 08:27:12
نمایش : 1560
مقامات کارگري مي گويند نتيجه بررسي‌هاي ميداني در سبد هزينه هاي خانوار در استان‌هاي مختلف در ۳ ماهه اول امسال نشان دهنده افزايش هزينه يک خانوار ۴ نفره کارگري در ماه است. آخرين رقم اعلام شده درباره سبد هزينه هاي کارگران يک ميليون و ۷۰۰ هزار تومان بود که اين رقم در بهار امسال به ۲ ميليون و ۲۰۰ هزارتومان افزايش يافت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يکي از مهم ترين مباحثي که خانوارهاي کارگري کشور با آن روبرو هستند، تامين معيشت و درآمد است؛ هرچند اين مسئله تنها مربوط به کارگران نيست و تمامي گروه ها در جامعه با آن درگير هستند، اما به دليل پايين بودن دستمزدهاي قريب به اتفاق کارگران، اين مسئله در زندگي آنها نمود بيشتري دارد.

از اين رو، مسئله تامين معيشت و درآمد با توجهات بيشتري از سوي جامعه کارگري کشور دنبال مي شود. در حال حاضر، بيشتر از نيمي از کل شاغلان کشور را مشمولان قانون کار و کارگران تشکيل مي دهند که تغيير سطح درآمد و زندگي در اين گروه ها مي تواند تاثيرات مثبت فراواني را در جامعه داشته باشد.

با وجود سال‌ها چانه زني و پيگيري مطالبات کارگران از سوي نمايندگان آنها در مجامع عالي کشور از جمله شوراي عالي کار، اما هنوز هم بين درآمدها و هزينه هاي واقعي خانوار کارگري کشور فاصله معناداري وجود دارد.

اين موضوع درباره حداقل دستمزدها بيشتر قابل توجه است، چون به گفته کارشناسان بازار کار، حداقل دستمزد حدود ۶۰۹ هزارتوماني تعيين شده براي سال جاري در بهترين شرايط تنها تامين کننده نياز ۱۰ روز اول ماه خانوارهاي کارگري کشور خواهد بود.

وجود اين مسئله براي ميليون ها مشمول قانون کار باعث شده تا افراد براي چاره جويي اين مشکل، به انجام مشاغل دوم و سوم رو بياورند، همچنين افزايش تعداد افراد شاغل در يک خانوار نيز راهکار ديگري است که اين روزها در بين گروه هاي زيادي از جامعه دنبال مي شود.

براساس روال هر ساله که موضوع افزايش دستمزدهاي سال آينده در نيمه دوم سال مطرح و در قالب آن برخي کارهاي کارشناسي انجام مي شود، امسال نيز نمايندگان کارگران اقداماتي را در اينباره آغاز کرده اند. آنها با تشکيل کارگروه هايي به دنبال تدوين پيشنهاداتي درباره دستمزدها و ارائه آن به شوراي عالي کار هستند.

هادي ابوي عضو هيئت مديره کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارگران ايران در گفتگو با مهر با اشاره به اينکه از طريق تشکيل کارگروه هايي در استان ها، بررسي هاي مربوط به دستمزدها و وضعيت سبد معيشت کارگران آغاز شده است گفت: با وجود اينکه دولت عنوان مي کند نرخ تورم کاهش يافته، اما بررسي‌هاي ما کاملا در زمينه سبد معيشت خانوار کارگري و تغييرات آن انجام مي‌شود.

وي اظهارداشت: بررسي هاي ۳ ماهه اول سال جاري که به صورت ميداني انجام شد نشان داد که براساس قيمت‌هاي کف بازار، هزينه يک خانوار ۴ نفره کارگري ماهيانه به ۲ ميليون و ۲۰۰ هزارتومان افزايش يافته است.

به گفته ابوي، در بررسي وضعيت معيشيتي کارگران به برخي مسائل مانند خط فقر نيز پرداخته نشده و تحقيقات بر روي هزينه هاي مربوط به خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، تحصيلات خانوار کارگري و موضوعاتي از اين دست انجام شده است.

وي خاطرنشان کرد: در آخرين بررسي صورت گرفته که مربوط به سال گذشته مي شود، اين رقم به ميزان يک ميليون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که نشان دهنده افزايش ۵۰۰ هزار توماني هزينه هاي مربوط به معيشت کارگران در ۳ ماهه نخست سال جاري است.

اين مقام مسئول کارگري کشور با تاکيد بر ادامه بررسي هاي کارگروه ها در استان‌ها درباره وضعيت معيشت کارگران در ماه‌هاي آينده، اظهارداشت: دومين گزارش نيز که مربوط به فصل تابستان است، به زودي ارائه خواهد شد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html